KONSEP PENYUSUAN

Di bawah penghasilan hormon prolaktin dan oksitoksin yang dikeluarkan oleh kelenjar mammari, wanita yang mengandung dapat menghasilkan susu untuk menjadi makanan utama bagi bayinya apabila dilahirkan nanti. Susu ibu yang dihasilkan pada 7 minggu pertama sewaktu bayi masih dalam kandungan dapat menghasilkan kolostrum, dimana ia tinggi akan kandungan immunoglobulin IgA, dimana dapat memelihara sistem gastrointestinal bayi dengan baik. Kolostrum juga bertindak menjaga dan melindungi sistem imun semulajadi bayi sehinggalah ia dapat bekerja dengan baik seperti manusia normal biasa. Kolostrum juga dapat menghasilkan laksatif ringan dan lembut pada bayi, dimana laksatif dapat menghasilkan mekonium bagi membantu dalam melindungi tubuh dari penciptaan bilirubin (faktor penyumbang masalah kekuningan (jaundice).
Masalah ketidakmampuan penghasilan susu yang cukup jarang berlaku kepada ibu mengandung didunia ini, kajian menunjukkan ibu di negara-negara membangun lebih mengalami masalah kesukaran menghasilkan nutrien yang cukup dalam susu mereka berbanding ibu dari negara maju. Terdapat banyak sebab mengapa ibu tidak dapat menghasilkan susu dengan cukup. Mungkin akibat lekapan yang yang kurang betul (i.e. bayi tidak menghisap puting payu dara ibu dengan efisyen atau mungkin juga posisi hisapan dan penyusuan tidak betul), penjagaan yang tidak baik atau pengepaman payu dara bagi pengeluaran susu tidak cukup bagi penghasilan susu yang seimbang, pengambilan ubat-ubatan dan meditasi (misalnya mengandungi estrogen kontraseptif hormon, dimana berkaitan dengan kegagalan penghasilan prolaktin; sindrom ini mungkin memerlukan rawatan seperti penggantian hormon.
Jumlah susu yang dihasilkan bergantung pada kekerapan penyusuan bayi oleh ibu atau pengepaman payu dara; semakin kerap ibu menyusukan bayinya dengan baik atau semakin tinggi kadar pengepaman payu dara, maka makin bertambah susu ibu yang dihasilkan. Ia sangat membantu untuk penyusuan kerana ia merupakan satu permintaan-bayi kadangkala amat memerlukan susu dengan tidak mengikut jadual penyususannya, maka ibu seharusnya lebih peka untuk menghasilkan lebih banyak susu bagi bayinya khususnya dengan meningkatkan kadar pengambilan makanan seimbang dan berzat tinggi.
jika anda berhasrat untuk menyusukan bayi anda sehingga mereka berumur 2 tahun, anda boleh mencuba suplemen asas ini iaitu ESP dan alfalfa - jika anda mempunyai kekangan kewangan. jika anda tiada masalah dalam kewangan/bajet lebih anda boleh terus mencuba untuk set optimum penyusuan iaitu SET 3M.
sekiranya berminat, boleh hubungi saya dengan cara SMS / WhatsApp 0139080524.

No comments:

Post a Comment