MENGAPA PERLU BERVITAMIN?

"vitamin? nak buat apa? bukannya saya sakit pun."
 
"alaaa.. bukannya perlu pun vitamin tu... kan dah cukup dengan makan 3kali sehari.. nak buat apa lagi.. membazir ada laaa.."
 
"saya tak ada selera makan lah, saya nak vitamin tu, tu dan tu.."

haaa.. di atas adalah beberapa contoh situasi di mana ada segelitir dari kita tidak memahami apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan keperluan pengambilan vitamin.
 
harus diingat, vitamin bukannya pengganti makanan. kita tidak boleh menyamakan makanan dan vitamin. sebagai contoh, jika kita inginkan keputusan yang amat cemerlang, kita ambil kelas tuisyen. tetapi dalam masa yang sama, kita masih lagi pergi ke sekolah dan tidak lupa membuat ulangkaji di rumah, bukan? maka, kelas tuisyen adalah pelengkap. manalah tahu kita akan mendapat soalan 'spot'.. hehe.. faham kan..?

 
Sebaik-baik vitamin adalah dari sumber semulajadi (makanan asal yang sebenar). Dan yang menariknya, buah-buahan ini adalah lebih bagus bila diambil bersama-sama, kerana ada unsur sinergi di dalamnya. Misalnya dalam buah-buahan yang mengandungi campuran buah beri memberi lebih kesan dalam menjaga kesihatan daripada mengambil strawberi, blue beri, rasberi dan sebagainya secara berasingan.
Berbalik kepada topik, walaupun kita mengambil hidangan mengikut saranan piramid makanan, namun terdapat banyak fakor yang patut kita ambil perhatian.
Antaranya:

1. Masalah Penghadaman

Penghadaman yang tidak efisien boleh membataskan penyerapan vitamin oleh tubuh. Contohnya jika mengunyah makanan dengan kurang sempurna atau terlalu cepat. Ini menghasilkan saiz partikel makanan yang lebih besra dari normal iaitu terlalu besar bagi tindakan lengkap oleh enzim-enzim penghadaman. Mereka yang menggunakan gigi palsu juga boleh menjejaskan penyerapan vitamin akibat pengunyahan kurang efisien.
2. Kopi, Teh Panas & Rempah

Tabiat meminum air yang terlalu panas atau pengambilan terlalu banyak kopi, teh, jeruk dan rempah boleh menyebabkan inflamasi atau keradangan pada lapisan saluran pencernaan. Ini mengakibatkan kurangnya rembesan cecair penghadaman serta penyerapan vitamin dan mineral menjadi kurang.
3. Alkohol

Pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan pada hati dan pankreas iaitu organ yang penting dalam proses penghadaman dan metabolisma. Pengambilan alkohol yang kerap dan banyak menyebabkan badan memerlukan lebih banyak Vitamin B terutamanya thiamine, niacin, pyridoxine, asid folik, Vitamin B12, Vitamin A, Vitamin C, zink, magnesium dan juga kalsium.
4. Merokok
Amalan merokok boleh menyebabkan iritasi pada saluran penghadaman dan meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin C yang juga penting dalam fungsi sistem imun.
5. Julap / ubat sembelit / ubat kurus

Penggunaan julap secara berlebihan boleh mengakibatkan kurangnya penyerapan vitamin dan mineral daripada makanan. Paraffin dan lain-lain minyak mineral meningkatkan kehilangan vitamin larut lemak seperti Vitamin A, D, E dan K. Penggunaan julap yang banyak juga boleh menyebabkan kehilangan mineral seperti potassium, sodium dan magnesium.
 
6. Fad Diet
 
Diet ganjil yang tidak mengandungi semua kumpulan makanan berkemungkinan kurang mengandungi vitamin. Paling popular, diet kurang lemak, jika diamalkan secara ekstrem boleh mengakibatkan kekurangan Vitamin A, D, E dan K. Diet vegetarian yang tidak mengambil daging dan sumber haiwan lain pula perlu dirancang dengan baik supaya tidak kekurangan Vitamin B12 yang boleh mengakibatkan anemia.
 
7. Makanan Terlebih Masak
 
Memasak terlalu lama atau memanaskan semula daging dan sayuran boleh memusnahkan Vitamin B, C dan E.

8. Makanan Diproses (dalam tin)
 
Pemprosesan makanan yang bertujuan meningkatkan jangkamasa penyimpanan boleh menyebabkan kandungan nutrien berkurangan atau hilang sama sekali.
 
9. Makanan Segera
 
Makanan segera yang tinggi kandungan karbohidrat, gula dan garam meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin B bagi memproses makanan tersebut.

10. Antibiotik

Sesetengah antibiotik walaupun berguna bagi menghapuskan kuman yang menyebabkan jangkitan boleh menghapuskan sekali bakteria-bakteria baik dalam perut dan usus.
 
11. Alahan Makanan

Mereka yang alah terhadap gluten atau laktosa boleh mengalami kekurangan sumber nutrisi diet yang penting seperti thiamine, riboflavin dan kalsium

12. Kehilangan Nutrien Tanaman

Sumber makanan daripada tanaman seperti sayuran dan buah-buahan boleh kekurangan nutrien akibat pengurusan tanah yang lemah.

13. Kemalangan dan Penyakit

Luka terbakar menyebabkan kehilangan protein, vitamin dan mineral. Pembedahan pula meningkatkan keperluan terhadap zink, Vitamin E dan nutrien yang terbabit dalam proses pembaikan sel.

14. Tekanan atau Stress

Tekanan fizikal, emosi dan pencemaran boleh meningkatkan keperluan tubuh terhadap Vitamin B2, B5, B6 dan Vitamin C.

15. Sindrom pra haid

Penyelidikan sains telah membuktikan bahawa 60% wanita yang mengalami masalah sindrom pra haid boleh mendapat manfaat dengan pengambilan suplemen Vitamin B6.

16. Remaja

Proses tumbesaran yang pesat dari segi fizikal, emosi dan biokimia sewaktu usia remaja menyebabkan golongan remaja terutama perempuan memerlukan lebih banyak nutrien berbanding orang dewasa.
 
17. Wanita Hamil

Kehamilan menyebabkan keperluan nutrien lebih banyak bagi memastikan proses tumbesaran yang sihat bagi ibu dan juga bayi.

18. Pil Perancang

Pil perancang boleh mengurangkan penyerapan asid folik dan meningkatkan keperluan tubuh terhadap Vitamin B6, Vitamin C, zink dan juga riboflavin.

19. Warga Emas

Peningkatan usia sering dikaitkan dengan pengambilan vitamin dan mineral khususnya zat besi dan kalsium yang berkurangan.
Sumber: Ensiklopedia Vitamin & Herba 21st Century.

Jagalah badan anda sebaik mungkin kerana badan anda tu amanah Allah. Kita perlukan badan yang sihat untuk beribadah dan menabur bakti kepada kedua ibu bapa, keluarga, bangsa, agama dan negara.
 
 
jom, ber-shaklee....!!!
 
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?
Hubungi saya di justme_rma242@yahoo.com atau SMS ke 017-9596850 (Mira) untuk konsultasi mahupun maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment